מורָה לחיים

 

סיום הלימודים בחטיבות ובתיכונים הזכיר לי היום את מי שהייתה המחנכת שלי לאורך שנות התיכון — שולה הורוביץ ז"ל. אולי זה נשמע כמו קלישאה, אבל שולה הייתה עבורי, במלוא מובן המילה, מורָה לחיים.

שולה אהבה וכיבדה כל אחד ואחת מאיתנו, חיזקה אותנו כשהיינו זקוקים לכך ונזפה בנו היטב כשהגיע לנו. היה בה שילוב נדיר בין היכולת לחנך ולכוון לבין היכולת לקבל ולהעריך את שובבות הנעורים.

כשאחד התלמידים, בעל כשרון ציור אדיר, צייר על הקיר בגומחה הכיתתית קריקטורות של המורות והמורים (וגם שלה), היא צחקה איתנו. (רוב המורים האחרים — קצת פחות.)

היא כעסה, באהבה ועם חצי קריצה, כשהחלטנו על הברזה כיתתית לים (נו, אילת — חוף הים נשקף מהחלון של הכיתה ונמצא במרחק 5 דקות הליכה ממנה). יותר מההברזה עצמה, גדולה הייתה המבוכה של שולה מכך שגם תעדנו את עצמנו במדור הנוער של העיתון המקומי (ככה זה כשהצלם והכתבת של מדור הנוער איתך בכיתה).

היא הייתה המורה שלנו לספרות, אבל האמת היא שמשיעורי הספרות שלה איני זוכרת דבר. אני כן זוכרת את כל הפעמים שבהם היא הייתה שם כשהייתי צריכה אותה ממש — בסחרחורת הזו שקרויה "שנות התיכון".

הנחיתה משנה בדרום אפריקה, ישר אל "אחרי החגים" של כיתה י'

הבגרויות והאינטנסיביות שבשילוב בין חמש יח"ל בפיזיקה, מתימטיקה, אנגלית ותיאטרון

האחריות הכבדה והמלמדת שלקחתי על עצמי בשנים שבהן התנדבתי במד"א והייתי פעילה בנוער לנוער

הסיגריה הראשונה (אל תגלו לילדיי… למרבה השמחה את העניין הזה נטשתי די מהר.)

ההנגאובר הראשון

הנשיקה הראשונה

הלב שנשבר לראשונה

רכבת ההרים הרגשית שאפיינה את חיי החברה שלי, בין חברות אמיצה והרגשת שייכות חזקה לבין מריבות ונידוי

ההתאבדות של אבא שלי כשהייתי באמצע כיתה י"א

שולה תמיד הייתה שם, עם ה-רררררר הדרום-אמריקאית המתגלגלת והשיער האפור הארוך, עם הצחוק המצחיק והקול המאנפף. לאורך שלוש שנים היא היוותה עבורי משענת וסיפקה לי רשת בטחון. עד היום אני חייבת לה את שפיותי ואת העובדה שסיימתי את התקופה הזו בשלום.

את הדברים הנפלאים האלה שולה כתבה לנו בספר המחזור:

שולה

שולה חלתה בסרטן ונפטרה כמה שנים אחרי שסיימנו את התיכון. כשאני נזכרת בה היום, 22 שנים אחרי ששעטתי בפעם האחרונה החוצה והרחק מכותלי בית הספר, אני חושבת עליה באהבה גדולה ויודעת שהיא הייתה האישה הנכונה במקום הנכון ושהיא שינתה את חיי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *